söndagswebcam, ASMR

Jag måste prata om fenomenet ASMR. 
 
 
Vissa upplever det, andra inte alls, men jag är mottaglig. Det finns ljud och visuella syner som i speciella sammanhang utlöser känslan som av lätt bröring innuti tinningarna, och bak i nacken. Det kan vara regn när jag sitter i bilen , eller lätta klickande ljud nära örat. Och det är så märkligt för jag har försökt förklara det ibland men aldrig lyckats, och nu har jag ett namn, till och med en förkortning - fyra bokstäver bara.
 
Vissa människor erkänner inte att det finns, och jag läser hur några tror att det är farligt då det kan kopplas till hypnos och transmeditala tillstånd. Några säger att det är känslan av det tredje ögat, eller ett sjätte sinne (lol). Det är lite obehagligt, känslan är ofrivillig, och jag kan inte kontrollera den.
 
En teori handlar om att ASMR kan uppstå när man har en välvillig och öppen uppmärksamhet riktad mot sig och jag själv känner igen mig, då det för min del nästan känns som att bli masserad i hjärnan när jag mellan fyra ögon pratar om mig på mina villkor, eller, när någon ritar av mig. Jag har aldrig förstått hur det hänger ihop.
 
En annan intressant sak med ASMR är att man kan uppleva det av visuella syner, till exempel kan dessa  fysiskt behagliga reaktioner utlösas när man tittar på viss konst (i mitt fall bara på tysta musseum, tror det beror mycket på just det sammanhanget). Det är avslappnande.
 
Önskar att fler forskade på det här, är kontroversiellt av dumma anledningar, det får en att slappna av.
 
 
 
 
 
1 Kg (!!!!!!!) chiafrön på huve.
 
 
 
 
                 
 
 
 
söndagsbilder
 
 
ANNAT //, WEBCAM // | |
#1 - - martina:

Men, det där brukar ju jag också känna! Visste inte att det fanns ett namn på det, vad roligt

Upp